Om försäkring

En livförsäkring betalar ut pengar till dina nära och kära (du bestämmer själv vilka) om du skulle dö alldeles för tidigt. Det är ett sätt för dig att ta hand om de dina, även om du själv inte finns kvar i livet längre.

Försäkring för allvarlig sjukdom betalar ut pengar till dig om du får någon av de allvarliga sjukdomar som försäkringen täcker. Det gör att du kan koncentrera dig på din hälsa istället för att oroa dig för din ekonomi i en tuff situation.
Tanken är att alla som köper försäkring av ett försäkringsbolag solidariskt ska vara med och dela lika på risken att råka ut för något negativt och oväntat. Tanken är också att ingen i förväg ska veta just vem som kommer att behöva utnyttja försäkringen. Vi ställer frågor om din hälsa för att säkerställa att alla som köper försäkringen kommer in med ungefär samma risk att råka ut för något oväntat. Om en person har en högre hälsorisk får den personen betala lite mer för sin försäkring för att det ska blir rättvist mot övriga. I vissa fall när någon har en betydligt förhöjd hälsorisk kan vi ibland inte ens erbjuda en försäkring.

Det finns många olika anledningar till att en person har en ökad hälsorisk och ett sådant exempel är övervikt. Det är ett tillstånd som ökar risken att drabbas av flera olika sjukdomar som exempelvis diabetes typ 2 och hjärtsjukdomar.
Den viktigaste uppgiften vi på Evident har, är att finnas där för våra kunder när det otänkbara har hänt och någon har dött eller blivit svårt sjuk. Vi håller vad vi lovar och när vi har ingått ett avtal med dig, så är det alltid det som står i avtalet som gäller. Därför är det viktigt att du också berättar precis som det är för oss och inte undanhåller något viktigt när du ansöker om försäkringen. Det absolut värsta vi kan tänka oss, är om det visar sig att den som köpte försäkringen inte talade sanning och försäkringen därför är ogiltig så att vi inte kan betala ut pengar till de efterlevande.

Allmänna frågor

Vi kommer att höra av oss till dig inom kort. Du kan också följa ditt ärende genom att logga in på Mina sidor med hjälp av BankID. Där kan du se hur det går med ditt ärende genom att klicka på fliken ”Mina ärenden”.
Vi tar hanteringen av våra kunders och anställdas personuppgifter på största allvar.
Här kan du läsa mer om hur det går till
Vi förstår att du kan vara besviken över ett besked som du har fått. Här ​hittar du information om hur du framför ditt klagomål till oss.

Om livförsäkring

Ja, du kan välja att ha flera livförsäkringar.
Utgå ifrån vilka kostnader som dina nära och kära skulle behöva ta över om du inte längre fanns där och kunde hjälpa till att betala, exempelvis bolån, barnens kostnader under uppväxten eller hyra för bostaden. Du kan också välja att svara på några frågor om din livssituation i vår behovsguide och där få veta vad andra i liknande situation som du, valde för försäkringsbelopp.
Om du vill att pengarna ska gå till din livspartner, dvs man/fru/sambo/registrerad partner i första hand och dina barn i andra hand, då behöver du inte göra någonting alls, det ställs nämligen in så som standard när du köper försäkringen (läs mer om det i våra villkor). Men om du vill ha en annan mottagare, kanske dina barn i första hand eller personen du äger ett företag tillsammans med eller så vill du att de ska få hälften var, då kan du ändra det snabbt själv.

Gör så här: logga in på Mina sidor. Klicka först på rutan där det står ”Livförsäkring”, en lista fälls ut. Klicka på knappen ”Ändra” som du ser till höger om ”Förmånstagare”, nu kan du fritt välja och fördela vem du väljer att pengarna från försäkringen ska gå till. När du är nöjd med dina inställningar bekräftar du dem genom att signera med ditt BankID. Klart!
När någon som var försäkrad hos oss har dött kan du anmäla det här så kommer vi att påbörja utredningen så fort som möjligt.
Vi finns här för dig!

Om försäkring för allvarlig sjukdom

Ja du kan välja att ha flera försäkringar för allvarlig sjukdom samtidigt. Dock kan du maximalt teckna försäkring för allvarlig sjukdom upp till 800 000 kr hos oss på Evident.
Du kan enkelt anmäla en skada genom att logga in på Mina Sidor och fylla i anmälan digitalt så kommer vi att påbörja utredningen så fort som möjligt.
Vi finns här för dig!

Jag vill ändra mina kontaktuppgifter

Logga in på ”Mina Sidor” med BankID, klicka på fliken ”mina uppgifter”. Där kan du enkelt ändra dina kontaktuppgifter.
Logga in på ”Mina Sidor” med BankID, klicka på fliken ”mina uppgifter”. Där kan du enkelt ändra dina kontaktuppgifter.
Logga in på ”Mina Sidor” med BankID, klicka på fliken ”mina uppgifter”.
Där kan du enkelt ändra dina uppgifter för autogiro.
Låter det krångligt?
Vi hjälper dig.

👋

Welcome to Tina!

Let's get a form set up
so you can start editing.

📖 Form Setup Guide